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Vereinigung Akademischer Mittelbau der Universität Zürich

VAUZ Events O/c/ktober 2017

Optimale Erstlehre im Hochschulbereich - Erhebung

Didaktik wird nicht umsonst als Kunst(!) und Wissenschaft vom Lehren und Lernen definiert: Lehre ist bereichernd, kreativ und herausfordernd zugleich! Die Erstlehre ist dabei sicherlich die schwierigste Phase für Lehrpersonen, da sie auf keine oder kaum eigene Erfahrungen zurückgreifen können, wenn sie vor der Aufgabe stehen eine neue Veranstaltung zu entwickeln.
Für eine geplante Publikation suchen wir Hochschullehrende, die uns über ihren Einstieg in die Hochschullehre und die Betreuung von Studierenden Auskunft geben könnten. Wie lange der Einstieg zurückliegt oder welches Fachgebiet unterrichtet wird/wurde, ist dabei nicht relevant. Die Befragung wird in etwa 15 Minuten dauern:

https://www.soscisurvey.de/erstlehrende/
Von den Ergebnissen erhoffen sich die Autorinnen Dr. Natascha Miljkovic und Dr. Andrea Klein neue Ansätze für eine Verbesserung der Einstiegsphase, damit zukünftige Lehrende diese Zeit mit all ihren Herausforderungen gut meistern können.

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Personalumfrage an der UZH zur Lohnentwicklung (VPOD)

Liebe Mitarbeitende der UZH
Seit Jahren verwehrt der Kanton Zürich den Angestellten die fünfte Ferienwoche und Lohnerhöhungen, bezeichnet sich selber aber als "attraktiven Arbeitgeber". Bei jeder Budgetrunde ist erneut von Sparen und Abbau die Rede. Höhere Mieten, höhere Krankenkassenprämien, höhere Abzüge für die Pensionskasse... und ständige Nullrunden bei der Lohnentwicklung. Das gilt auch für die Universität, die sich an die kantonale Lohnpolitik hält. Was meinen Sie dazu?
Sie arbeiten an der Universität Zürich. Wie sieht Ihre Lohnentwicklung aus und wie zufrieden sind Sie damit? Was wäre Ihnen bezüglich der Anstellungsbedingungen sonst noch wichtig?
Im Hinblick auf die Budgetdebatte 2017 will der VPOD aufzeigen, wo der Schuh drückt und wie zufrieden das Personal mit dem Kanton (und der Universität) als Arbeitgeber ist. Wir laden Sie herzlich ein, an unserer kurzen Lohnumfrage 2017 teilzunehmen. Die Beantwortung wird höchstens 15 Minuten Ihrer Zeit beanspruchen. Am Schluss der Umfrage haben Sie die Möglichkeit anzugeben, ob Sie Informationen über die Resultate der Umfrage erhalten möchten. Alle Daten werden streng vertraulich behandelt und so anonymisiert, dass keine Rückschlüsse auf die einzelnen Personen möglich sind.
Sind Sie dabei? Wir hoffen auf eine breite, aktive Teilnahme und laden Sie ein, auch Ihre ArbeitskollegInnen auf diese Mail und die Umfrage aufmerksam zu machen.
Hier geht es zur LOHNUMFRAGE 2017: https://goo.gl/forms/KYdtStpzmdGLTxpy1
Vielen Dank und freundliche Grüsse
VPOD Gruppe Universität Zürich
http://www.vpod.uzh.ch

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Ausländische Regierungsstipendien / Bourses d'Etat de l'étranger / Borse di studio di Paesi stranieri

deutsch

Ausländischen Regierungsstipendien für Schweizer Studierende und Forschende

Auf unserer Webseite finden Sie unter www.auslandstipendien.ch viele wichtige Hinweise sowie folgende Rubriken:

§  Regierungsstipendien - unter ‘Länder‘ alle Stipendienofferten;

§  Grants for the USA - detaillierte Ausschreibung der Fulbright und Medicus Stipendien;

§  Wie bewerbe ich mich? - Informationen zum Bewerbungsverfahren sowie das Voranmeldeformular;

§  Weitere Informationen - weitere Stipendien- und Finanzierungsmöglichkeiten.

 

français

Bourses d'Etats étrangers pour étudiant-e-s et chercheurs-ses suisses

Sur notre site internet sous www.bourses-pour-etranger.ch vous trouvez des informations utiles ainsi que les rubriques suivantes:

§  Bourses d‘États - sous ‘pays’ toutes les offres de bourses;

§  Grants for the USA - la publication détaillée des bourses Fulbright et Medicus;

§  Comment puis-je postuler? - des informations pour la procédure de postulation ainsi que le formulaire de préinscription;

§  Plus d’informations - d’autres sources de financement.

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swissuniversities

Effingerstrasse 15

Postfach, 3001 Bern

Tel.: +41 (0)31 335 07 50 (direct)

E-Mail: stip@swissuniversities.ch

Homepage: www.swissuniversities.ch

www.auslandstipendien.ch / www.bourses-pour-etranger.ch

Regierungsstipendien_swissuniversities D (PDF, 715 KB)

Bourses d'Etats_swissuniversities F (PDF, 729 KB)

Borse di studio_swissuniversities I (PDF, 864 KB)

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SAGW Bulletin

SAGW Bulletin 3/17 «Akademische Karrierewege nach dem Doktorat»

Mit der akademischen Nachwuchsförderung tut sich die Schweiz schwer. Der Nachwuchs behauptet sich in mehr oder weniger aussichtsreichen Qualifikationsstellen. Es braucht verlässlichere Karriereperspektiven für den oberen Mittelbau. Ideen dazu gibt es viele. Schwierig ist die Umsetzung. Die Schweiz befindet sich zwar in einer Umbruchsituation, die grosse Reform ist aber bisher ausgeblieben. In diesem Bulletin ziehen wir eine erste Bilanz.

SAGW Veranstaltungen

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MentorIn werden bei ROCK YOUR LIFE!

ROCK YOUR LIFE! ist ein gemeinnütziges Mentoring-Programm (konfessions-/politisch neutral), bei dem Jugendliche mit ungenügender elterlicher Unterstützung im Berufswahlprozess während den letzten zwei Schuljahren von Studierenden oder jungen Berufstätigen in einem Eins-zu-Eins-Mentoring begleitet werden. Dies mit dem Ziel, einen erfolgreichen Übergang von der Schule in den Beruf zu schaffen. Teil des ROCK YOUR LIFE!-Netzwerks sind ausserdem Partnerunternehmen. Sie ermöglichen den Jugendlichen früh einen Einblick in verschiedene Branchen und in den Bewerbungsprozess.

Mit dem Mentoring-Programm wollen wir motivierten Jugendlichen die Chance geben, individuelle Unterstützung zu bekommen und ihrem Potential gerecht zu werden.

Jedes Jahr im Oktober startet ein neuer Mentoring-Jahrgang. Suchst du eine sinnstiftende Tätigkeit, die einen Mehrwert im Leben eines Jugendlichen bedeutet? Möchtest du dabei erste Beratungs- und Führungserfahrung sammeln? Dann melde dich bei uns als Mentor an unter http://www.schweiz.rockyourlife.org/News/rock-your-life-sucht-dich

Bei Fragen wende dich an zuerich@rockyourlife.org oder besuche unsere Facebook-Page www.facebook.com/rockyourlife.zuerich/
Wir freuen uns auf dich!
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Stephanie Hess
Standortverantwortliche Zürich
+41 76 418 34 69

ROCK YOUR LIFE! Schweiz gemeinnützige GmbH 
Kramgasse 5
3011 Bern
+41 31 312 60 21
+33 63 006 46 67

Erfahren Sie mehr über unser Programm im Video des SRF!

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Agenda

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4.10., 11.10. & 15.11.2017

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4.-6.10.2017

Dear PhD students
We are pleased to announce the workshop "From field to lab to clinic: Introduction to research and practice in cultural-clinical psychology", Guests: Prof. Dr. A. Ryder, Concordia University, Montreal, CA and
Dr. Yulia E. Chentsova, Department of Psychology, Georgtown University, Washington, DC, USA
The course will take place October 4 - 6, 2017. For detailed information have a look at the course catalogue (VVZ):  https://studentservices.uzh.ch/uzh/anonym/vvz/index.html#/details/2017/003/SM/50856236

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5.10.2017

PUB-CRAWL

Join us for a pub crawl to celebrate the start of the new semester with fellow PhDs, postdocs and academic staff from ETH and University of Zurich, who like to grab a beer and enjoy meeting new people on the pub tour. We start at El Lokal at 7.30pm, stay there until approx. 8.30pm and make our way to George’s bar. Later on, we will explore further amazing places in the city with an open end of the event.

The first drink during the event is covered by VAUZ for all members and in addition for all non-members, willing to become members in the future.

Feel free to join and leave the crawl at any point (please contact a host if you join along the way).

When: Thursday, October 5, 2017, from 7.30pm

Where: El Lokal, Gessnerallee 11, 8001 Zürich

How: Registration (registration is open till 2 hours before the event)

Contact: Eliza Isabaeva (eliza.isabaeva@uzh.ch)

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6.-7.10.2017

Kontakt: Christopher Braun, Asien-Orient-Institut

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11.& 19.10.2017

Das Ludwik Fleck Zentrum am Collegium Helveticum, dem Laboratorium für Transdisziplinarität, lädt Sie herzlich ein zu den folgenden Veranstaltungen:
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Fleck Lecture 2017 – Newton als Ästhet. Fallstudie über die Schönheit optischer Experimente
Referent: Prof. Dr. Olaf Müller (Humboldt-Universität zu Berlin)
Ort: Collegium Helveticum, Schmelzbergstrasse 25, 8006 Zürich
11. Oktober 2017,  18:15–19:45 Uhr
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Thirty Years After: Jacob Taubes between Politics, Philosophy and Religion
Div. Referierende
Ort: Collegium Helveticum, Schmelzbergstrasse 25, 8006 Zürich
19. Oktober 2017   –  21. Oktober 2017
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Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
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Collegium Helveticum
In gemeinsamer Trägerschaft
von Universität Zürich, ETH Zürich und Zürcher Hochschule der Künste
Schmelzbergstr. 25
8092 Zürich
info@collegium.ethz.ch
http://www.collegium.ethz.ch
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12.10.17

Thursday at 6 PM - 11 PM

Universität Zürich Irchel
Winterthurerstrasse 190, 8057 Zürich, Switzerland

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12.10.2017

*** English version below ***
Liebe Kolleginnen und Kollegen aus dem DSI Netzwerk
Am kommenden Donnerstag, den 12. Oktober 2017, 12:15 - 13:15 Uhr findet der nächste Brown Bag Lunch statt.
Dr. Markus Kneer (Digital Society Initiative) spricht über: 
Autonomous Weapon Systems and the Responsibility Gap: Empirical Data
Alle UZH Angehörigen sind herzlich eingeladen am Brown Bag Lunch teilzunehmen. Wir stellen ab sofort den Lunch für die Teilnehmer zur Verfügung. Zur besseren Organisation freuen wir uns daher über eine Anmeldung via E-Mail.
Der Vortrag findet statt im SOC E006, Rämistrasse 69, 8001 Zürich, Seiteneingang Dekanat Philosophische Fakultät.
Weitere Brown Bag Lunches sind zu den folgenden Daten geplant:
jeweils Donnerstag, 2. November, 23. November, 7. Dezember
Ort: SOC E006, Rämistrasse 69, 8001 Zürich, Seiteneingang Dekanat Philosophische Fakultät
Zeit: 12:15-13:15
Viele Grüsse
Nina Cornelius
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UZH Digital Society Initiative
cornelius@ifi.uzh.ch
info@dsi.uzh.ch
www.dsi.uzh.ch
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*** Deutsche Version oben ***
Dear colleagues of the DSI network
We are happy to announce the next Brown Bag Lunch on Thursday, October 12, 2017,12:15 - 13:15.
Dr. Markus Kneer (Digital Society Initiative) talks about: 
Autonomous Weapon Systems and the Gap of Responsibility: Empirical Data
All UZH relatives are invited to take part in the Brown Bag Lunch. From now on, we will provide the lunch for the participants. Therefore, we would kindly ask you to register for the Brown Bag Lunch via e-mail.
The talk will take place in SOC E006, Rämistrasse 69, 8001 Zürich, side door, Dekanat Philosophische Fakultät.
There will be more interesting brown bag lunches on the the following dates:
on Thursdays, 2 November, 23 November, 7 December
Place: SOC E006, Rämistrasse 69, 8001 Zürich, side door, Dekanat Philosophische Fakultät
Time: 12:15-13:15
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Best regards
Nina Cornelius
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UZH Digital Society Initiative
cornelius@ifi.uzh.ch
info@dsi.uzh.ch
www.dsi.uzh.ch

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13.10.2017

Das Collegium Helveticum, Laboratorium für Transdisziplinarität, lädt Sie herzlich ein, am Diskussionsforum im Herbstsemester teilzunehmen. 
Das Thema lautet:
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Farben, die Kommunikation auslösen
mit div. Referierenden (siehe Programm)
Collegium Helveticum, Schmelzbergstrasse 25, 8006 Zürich
Freitag, 13. Oktober 2017, 15:45–18:45 Uhr
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Wir freuen uns auf Ihren Besuch!

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Collegium Helveticum
In gemeinsamer Trägerschaft
von Universität Zürich, ETH Zürich und Zürcher Hochschule der Künste
Schmelzbergstr. 25
8092 Zürich

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17.10.2017 & 18.10.2017

Sehr geehrte Damen und Herren,
Im Namen des ‪Zentrums »Geschichte des Wissens« (ETH & Universität Zürich) darf ich Sie herzlich zu dem Workshop ‪»Crisis as Precedent: Population Transfer and the Making of Israel-Palestine«  am Dienstag, den 17. Oktober 2017, einladen. Es wird darum gehen, sich am Beispiel von Israel-Palästina mit der Frage auseinanderzusetzen, wie Krisen juristische Präzedenzfälle generieren.
mit Dr. Itamar Mann (University of Haifa)
Organisiert von Prof. Dr. Monika Dommann (UZH), Prof. Dr. Svenja Goltermann (UZH), Dr. Kijan Espahangizi (ZGW) und Dr. Itamar Mann (Haifa).  
Ort & Zeit: FSW, Rämistrasse 64, 8001 Zürich, Seminarraum, 14-17.30 Uhr.
Um eine Anmeldung bis 10. Oktober an zgw@ethz.ch wird gebeten.
 
Zudem möchten wir Sie auf eine weitere Veranstaltung mit Dr. Itamar Mann hinweisen, die unter dem Titel »Recht und Unrecht im Mittelmeer. Eine forensische Spurensuche zu Migration, Seenot und unterlassener Hilfeleistung« am Mittwoch, den 18.Oktober 2017, stattfindet.
Weitere Informationen zum Workshop und zur Veranstaltung finden Sie in dem angehängten Flyer oder unter www.zgw.ethz.chwww.zgw.uzh.ch. Wir freuen uns über Weiterleitung an Interessierte.
Beste Grüsse,
Lisa Schurrer
-
Lisa Schurrer
Zentrum »Geschichte des Wissens«
ETH & Universität Zürich
Hilfsassistenz
Clausiusstrasse 59 RZ H 3
CH-8092 Zürich
 
 
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Eröffnung Irchelbar

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22.10.2017 - Application Deadline

Scholarship Opportunities in São Paulo – Brazil
Dear Student,
We wish to communicate to that we currently have some 70% scholarships available (leaving the cost to students at around US$ 1,350 in tuition fees) to programs in São Paulo, hosted in partnership with UNIP - Universidade Paulista, the largest university in Brazil. Every year International Business School-Americas hosts over 1,500 students as they travel to our partner Universities’ campuses to study and experience international business with like-minded colleagues from around the globe. 
Our short-term, intensive business certificate programs are taught entirely in English. All of them are run during the holidays, in January, July and August. 
Enrollment for the following multicultural programs, along with extensive travel preparation and in-country support, is now open in São Paulo, the most important business hub of South America: 

  • Strategy & Marketing for Emerging Countries (SMEC); 
  • Survival Portuguese & Business Etiquette (SP); 

Along with guest speakers and company visits, students gain knowledge about how to do business in Brazil and other emerging markets, and managerial aspects of the Brazilian business. Programs are offered 3 times a year, as follows: 
January: 2 weeks
July or August: 3 weeks
 This is a great opportunity to explore Brazil, one of the newest economic world powers, while exploring new academic and professional horizons. Our last groups were composed of students from more than thirty-five different countries. You may also visit our YouTube channel to watch testimonials from our students at Universidade Paulista. 
If you are interested, please reach out to admissions officer Ms. Roberta Rodrigues, roberta.rodrigues@ibs-americas.com, for more information, not later than October 22nd of 2017. 
I look forward to hearing from you! 
Best Regards,
 
Prof. Ricardo Pitelli de Britto, PhD.
PhD in Administration at Universidade de São Paulo (USP)
Graduate Programs Coordinator at UNIP
Dean of the International Business School Americas

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23.10.2017 & 5.12.2017

DSI Book Club Fall dates

Cathy O'Neil: Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy
Monday Oct 23 16:00-17:00 in AND 3.48, Oerlikon
 
Tom Slee: What's Yours Is Mine: Against the Sharing Economy
Tuesday Dec 5 12:00-13:00 in SOF-E-11, Zentrum
 
Whether you can make it or not this Fall, if you are interested in hearing about future DSI Book Club events and have not filled out the info sheet yet, please do so:

http://bit.ly/bookclub17infosheet

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24.10.2017

Event-Serie: Tour de Suisse «NEULAND»

Neuland_Programm
Zoom (JPG, 171 KB)

Zürich: Migration - Give me your facts!
24. Oktober 2017, Photobastei Zürich
Im Rahmen der Tour de Suisse findet in Zürich der Migration Pitch(er) Night statt! Es werden 5-minütige Pitches von wissenschaftlich fundierten Facts zum Thema Migration präsentiert. Zu diesen Pitches gibt's dann auch Pitcher Bier zu geniessen. Kommt vorbei und löscht euren Wissens(durst)!
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26 October 2017

Eröffnung Irchelbar

6pm to midnight

For the first time, AVETH, UZH’s Graduate Campus and VAUZ are organizing a joint game night with PhD candidates, postdocs and scientific staff from both ETH and UZH! We will play strategy games, such as Saboteur, Codenames, Mafia and others!

Free drinks, snacks and good times are guaranteed!

Where: UZH Irchel Campus Y-Lichthof Galerie H2

Cost: free

Registration: www.aveth.ethz.ch

This event is sponsored by AVETH, GRC@UZH and VAUZ

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26.10.2017

Dear all,

I’m happy to announce that we found with reatch.ch a fantastic partner and new organiser for nanoTalks.
Nobel Prizes are awarded to the most important discoveries in the field. However, outsiders often wonder: Why was *this* discovery awarded the highest Prize of science — why not something else? We will answer this question in our first seminar after the long break: You and your friend and family are cordially invited to a Nobel Prize Special seminar evening on the 26/10/2017 at 7pm in the main building of the UZH in the city centre (KOL-E-21)!
nanotalks

Both Nobel prizes will be presented by two experts:
 
  • Dr. Maria Handey (UZH) is a post-doc, specialised in gravitational waves and her talks title is '100 years after Einstein - The dawn of gravitational wave astronomy’:

    For more than 100 years, Einstein's theory of general relativity has predicted the existence of gravitational waves: ripples in the fabric of space-time that are generated in violent cosmic events and travel through the Universe at the speed of light. On 14 September 2015, the two instruments of the Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) detected the gravitational-wave signal GW150914 from the inspiral and subsequent merger of two stellar-mass black holes, marking the first direct detection of gravitational waves and the first observation of a binary black hole merger. In my talk, I will throw some light on these momentous discoveries and their impact on our understanding of the Universe.

    Prof. Steven Brown (UZH) will give a talk with the title 'A Nobel Prize for Circadian Clocks: from Mechanisms to Medicine' 

  • The 2017 Nobel Prize for Medicine was just awarded to three biologists studying daily “circadian" clocks in fruit flies.  Come find out what they discovered, and its implications for physiology and medicine.  Finally, obtain a glimpse of current research from Swiss labs that specialise in this topic.
Feel free to forward this invitation to your family and friends.
Please note, that this mailing list will be transferred to reatch.ch. Be ensured that your email address will be treated confidential, used only for future nanoTalk announcements and at no point be forwarded to third parties. 

In the name of reatch.ch.
Abdullah Kahraman

PS: Please let me know if you don’t want to receive future announcement, otherwise you might also wanna subscribe to our Facebook page or have a look at our webpage.
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26.10.2017

JUD SÜSS

[Veit Harlan, 1940, D, 98 Minuten]
Einführung: Daniel Wildmann (Direktor des Leo Baeck Institutes für Geschichte und Kultur des deutschsprachigen Judentums in London)


Donnerstag, 26. Oktober 2017
Bar 20:00 | Referat und Film ab 20:30 | Eintritt: Kollekte
Kulturbetrieb Royal, Bahnhofstrasse 39, 5400 Baden
www.royalscandalcinema.ch
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30.10.2017

ANK: Veranstaltungsreihe "Prekäre Wissenschaft", Berlin (30.10.2017 – 29.01.2018)

by Sandra Janssen

Jahrelange Unterfinanzierung, Bologna-Reform, Exzellenzinitiative und der damit einhergehende neoliberale Umbau der Hochschulen haben deutliche Spuren hinterlassen: Konkurrenz als Motor der Forschung, zunehmender Konformismus beim Wettbewerb um Drittmittel und pausenlose Existenzangst durch befristete Arbeitsverträge prägen das akademische Leben immer stärker: 93% der Arbeitsverträge im sogenannten Mittelbau waren 2014 befristet, so die jüngsten Zahlen im Bundesbericht wissenschaftlicher Nachwuchs 2017. Vor diesem Hintergrund möchten wir in unserer Veranstaltungsreihe einige Folgen der im aktuellen deutschen Wissenschaftsbetrieb allgegenwärtigen Prekarität näher untersuchen. Was macht die langjährige Erfahrung einer Gleichzeitigkeit von radikaler Konkurrenz und materieller Existenzangst mit den Akteur_innen? Ist die Internalisierung der Werte eines Wettbewerbs, bei dem sich die vorgeblich ‚besten Köpfe‘ durchsetzen, tatsächlich die einzige bzw. beste Option? Gibt es geschlechtsspezifische Formen von diesen Auswüchsen des akademischen Marktes? Welchen Anteil haben institutionelle Strukturen wie das unverändert dominierende Lehrstuhlprinzip am weitgehenden Stillhalten des sogenannten wissenschaftlichen ‚Nachwuchses‘? Welche Möglichkeiten alternativer Formen des Forschens und Lehrens sind wünschenswert, denkbar oder werden in anderen Ländern bereits praktiziert? Und wie kann man verhindern, dass die „Simulation wissenschaftlicher Tätigkeit durch bloße Geschäftigkeit“ (Peter Ullrich) sowie „Fassadenkultur“ und „Mainstream-Orientierung“ (Tilman Reitz et al.) den Charakter des Betriebs bestimmen und letztlich die Wissenschaftlichkeit als solche bedrohen?

Montag, den 30.10.2017 um 18 Uhr an der HU Berlin, Dorotheenstr. 24, Raum 1.103
 
Akademische Prekarität als Problem der Personalpolitik

Diskussion mit Uta Hoffmann (Gesamtpersonalrat der HU Berlin) und Tobias Schulze (MdA, Ausschuss für Wissenschaft und Forschung Berlin)

Dass die Entfristung von Stellen an der Universität in den meisten Fällen mit einer Professur verbunden ist, ist ein deutsch-schweizer Sonderweg. Diese Konstellation führt dazu, dass im sogenannten Mittelbau die Zahl der prekären Beschäftigten hoch ist. Darunter leiden nicht nur deren Lebensbedingungen, sondern auch deren Arbeit: Denn kurzfristige Beschäftigung produziert kurzfristige Forschung. Ausgehend von dieser Lagebeschreibung stellen sich eine Reihe dringlicher Fragen: Welche Beschäftigungssituation ermöglicht gute Dissertationen? Sind Post-Doc-Forschende Nachwuchswissenschaftler*innen? Wann endet die Qualifizierungsphase, die häufig als Argument für die Befristung dient? Können Drittmittelstellen entfristet werden? Diese Fragen sollen gerade vor dem Hintergrund des von der Berliner Regierungskoalition eingeforderten „Paradigmenwechsel“ in der Personalpolitik der Hochschulen diskutiert werden.

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31.10.2017

Deutsch
Plenarversammlung der DSI Mitglieder
16:30-18:00
Traktanden:
- Formalia (10’)
- Brainstorming Public Events 2018 (10’)
- Community Events (70’)
- Apéro
Nachdem nun die Geschäftsordnung der DSI offiziell verabschiedet wurde, werden die entsprechenden Gremien ins Leben gerufen. Dazu gehört die Plenarversammlung aller Mitglieder des DSI-Netzwerkes.
In der ersten Plenarversammlung möchten wir in den ersten 10 Minuten über Aufgaben und Rechte der Plenarversammlung informieren und die entsprechenden Formalitäten erledigen, um dann im Anschluss mit der inhaltlichen Arbeit der DSI zu beginnen. 
Bei den Community Events soll es darum gehen, dass sich die Forschenden innerhalb der Challenge Areas finden und erste Forschungsfragen und -Ideen diskutieren. Im besten Fall resultiert das dann in neuen Forschungsanträgen.
Im Vorfeld der Plenarversammlung werden wir daher einzelne DSI Netzwerk-Mitglieder anfragen, einen ersten Community Event in einem der Challenge Areas zu organisieren. Auch hier gilt, Freiwillige dürfen sich gerne melden!

Im Anschluss wird ein Apéro offeriert. Damit wir abschätzen können, wie viele Leute teilnehmen, bitten wir um eine Anmeldung an: sarah.lechmann@uzh.ch

English

Plenary assembly of the DSI members
16:30-18:00
Agenda:
- Formalia (10’)
- Brainstorming Public Events 2018 (10’)
- Community Events (70’)
- Apéro
Now that the DSI's rules of procedure have been officially adopted, the relevant committees are being set up. This includes the plenary assembly of all members of the DSI network.
In the first 10 minutes of the first plenary assembly, we would like to inform you about the tasks and rights of the plenary assembly and to carry out the needed formalities. Then we will start with the work on the DSI’s content. 
The aim of the community events is for researchers to come together within the Challenge Areas and to discuss initial research questions and ideas. At best, this will result in new research proposals.
Therefore, in the run-up to the plenary assembly we will ask individual DSI network members to organize a first community event in one of the Challenge Areas. Again, volunteers are welcome to contact us!
We will offer an Apéro at the end of this event. In order to estimate the number of participants, we’d like to ask you to register for the event: sarah.lechmann@uzh.ch
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31.10.2017

Einladung zum The PIIK: Ein Gespräch mit Herbert Bolliger, CEO Migros

Liebe Studierende
Liebe Dozierende und Mitarbeitende der Universität Zürich

Wir laden Sie herzlich ein zum Gespräch mit Herbert Bolliger, CEO der Migros. Herbert Bolliger erzählt aus seiner Berufspraxis und beantwortet Fragen von René Algesheimer, Direktor des UFSP Soziale Netzwerke und Professor für Marketing.
Wie verändert die Digitalisierung den Detailhandel? Welche Werte und Visionen leiten die Entscheidungen im Unternehmensalltag? Wie beeinflussen globale Internet-Monopolisten wie Amazon, Google und Facebook die lokale Ökonomie der Schweiz?

Dienstag, 31. Oktober 2017
18.30-20.00 Uhr
Universität Zürich, Rämistrasse 71: Hörsaal KOH-B-10

Begrüssung durch Rektor Michael Hengartner.
Im Anschluss an das Gespräch ist auch das Publikum eingeladen, Fragen zu stellen.

Die Veranstaltung wird in deutscher Sprache abgehalten. Sie ist Teil der Diskussionsreihe ,,Gipfelblick" - Schweizer Führungspersönlichkeiten im Gespräch". Weitere Informationen finden Sie auf unserer Webseite: www.socialnetworks.uzh.ch

Wir freuen uns auf eine anregende Diskussion.

UFSP Soziale Netzwerke
The PIIK - Gipfelblick: Schweizer Führungspersönlichkeiten im Gespräch

*** English version  ***

Dear students
Dear lecturers and employees of the University of Zurich

We cordially invite you to our talk with Herbert Bolliger, CEO of Migros. Herbert Bolliger speaks about his professional experience and answers questions from René Algesheimer, Director of the URPP Social Networks and Professor of Marketing.

How does digitalization change retailing? Which values and visions influence decisions in day-to-day business? How do global Internet monopolists such as Amazon, Google and Facebook influence the local economy of Switzerland?

Tuesday, October 31, 2017
18.30 - 20.00
University of Zurich, Rämistrasse 71: Lecture Hall KOH-B-10

Welcoming speech by Rector Michael Hengartner.
Following the conversation, the audience is also invited to ask questions.
The language of the event is German. The event is part of the ,,Gipfelblick"-series, a round table with Swiss leadership personalities. For further information, please visit our website: www.socialnetworks.uzh.ch
We are looking forward to a stimulating discussion.
URPP Social networks
The PIIK - "Gipfelblick": round table with Swiss leadership personalities.

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Weiterführende Informationen

[NGAWiss] Newsletter 24. Oktober 2017

Liebe Kolleg*innen, Aktive und Interessierte,

neben einigen News und Hinweisen aus dem Netzwerk noch einmal die Erinnerung:

Der Anmeldelink für unsere Tagung mit der GEW am 13.11. ist nun geschaltet:
LINK zur GEW

Verbreitet die Botschaft und meldet euch insbesondere auch für unser Netzwerktreffen am Tag davor an:

12.11. - NGAWiss-Bundestreffen 15:00-19:30 Uhr

Technische Universität Berlin, Zentrum Technik und Gesellschaft, Hardenbergstr. 16-18, 10623 Berlin, 6. Etage, Seminarraum 6.06

Anmeldung erbeten an: mail@mittelbau.net

Schlafplätze in Berlin können wir bei Bedarf privat vermitteln. Reisekostenunterstützung kann auf Anfrage vor Ort organisiert werden.

Die Berliner Initiative undercurrents (zur Webseite) lädt zu einer Veranstaltung mit dem Titel "Akademische Prekarität als Problem der Personalpolitik" mit Uta Hoffmann (Gesamtpersonalrat der HU Berlin) und Tobias Schulze (MdA, Ausschuss für Wissenschaft und Forschung Berlin). Die Liste der drängenden Fragen ist lang: Sind Post-Doc-Forschende Nachwuchswissenschaftler*innen? Können Drittmittelstellen entfristet werden?

Es wird spannend, was sich die beiden Diskutant*innen am 30. Oktober an der Humboldt-Universität dazu zu sagen haben.

In einem ausführlichen Feature berichtet WDR5 über "Arme Akademiker zwischen Professur und Prekariat" und lässt dabei zahlreiche Stimmen aus dem sogenannten Mittelbau (und unserem Netzwerk) selbst zu Wort kommen. Hörenswert und repräsentativ:

http://www1.wdr.de/radio/wdr5/sendungen/neugier-genuegt/akademischer-mittelbau-100.html

Die Junge Akademie setzt sich aktuell mit einem ausführlichen Debattenheft für die Umstrukturierung der Lehrstühle hin zu Departments ein: "Departments statt Lehrstühle: Moderne Personalstruktur für eine zukunftsfähige Wissenschaft".

Die Vorstellungen der Jungen Akademie gehen natürlich noch nicht weit genug. Aber wir waren schon öfter im Gespräch miteinander und sind auf jeden Fall einig: kein weiter so mit diesen entwürdigenden Beschäftigungsvehältnissen und weg mit dem feudalen Lehrstuhlsystem!

https://www.diejungeakademie.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/aktivitaeten/wissenschaftspolitik/stellungsnahmen_broscheuren/JA_Debattenbeitrag_Department-Struktur.pdf

Außerdem möchten wir auf eine neue Online-Plattform www.almameta.de hinweisen. Sie wurde ins Leben gerufen, um Informationen für Wissenschaftler*innen in frühen Karrierephasen zu recherchieren, aufzubereiten und zur Diskussion zu stellen. Sie hinterfragt hochschulpolitische Entwicklungen und berichtet über die Situation an den Hochschulen. Sie soll einen offenen Diskurs all derjenigen ermöglichen, die zur Verbesserung der beruflichen Situation und Karriereperspektiven von Wissenschaftler*innen beitragen wollen. Artikel und Beiträge sind den Macher*innen herzlich willkommen!

Stay tuned!

Web: http://mittelbau.net

facebook: Mittelbau

Twitter: @NGA_Wiss

Euer NGAWiss

Announcements & Coming Soons!

6.11.2017

 한․스위스 박사과정생 연수」 안내 - Swiss-Korean Young Researchers’ Exchange Programme Call Alert!

New funding opportunity for ‘Young Researchers’ Exchange Programme’ between Switzerland and Korea to enable the mobility of young researchers.
Applications are being accepted until 06 November 2017.
Target Group: 20 fellowships  PhD students and young postdocs from Swiss and Korean Universities and Research Institutes  
Research Area: Open to all scientific fields (including social sciences and humanities)
Support details: Monthly allowance of CHF2’500(KRW2’500’000) for 3 months and international air ticket of max. CHF 2’000(KRW2’500’000)
Please refer to below for further information:
NRF (For Koreans)
https://www.nrf.re.kr/biz/info/notice/view?biz_no=294&nts_no=93878
ETH Zurich (For Swiss)
https://bit.ly/exchange-south-korea-2017
For other funding opportunities, please visit http://www.stofficeseoul.ch/open-calls/

6.11.2017

Call for Young Researchers Exchange between South Korea and Switzerland

Dear Professors, dear Colleagues
In its function as the Swiss Leading House for Asia, ETH Zurich is happy to announce the launch of a new call for the exchange of young researchers (PhD students and young postdocs) between South Korea and Switzerland together with the Korean National Research Foundation (NRF). The grants will allow Swiss young scientists to spend 3 months of research in a Korean partner laboratory or vice-versa Korean scientists to perform 3 months of research in Switzerland. Grants cover international travel and living allowance. The respective guidelines and application form are attached and can also be found on our website: https://bit.ly/exchange-south-korea-2017 . The call is open to all scientific disciplines including social sciences and humanities and to researchers from all Swiss universities, universities of applied sciences and research institutes.
Please observe that Korean candidates will have to apply to the NRF (https://www.nrf.re.kr/biz/info/notice/view?biz_no=294&nts_no=93878 ). Deadline for applications is 6 November 2017.
 
Thank you very much for spreading this information to interested researchers inside your institutions and among your colleagues.
Sincerely
Rahel Byland
_________
ETH Zurich
Dr. Rahel Byland MAS ETH MTEC/BWI
Program Manager
ETH Global
HG E68.2
Rämistrasse 101
8092 Zürich
SWITZERLAND
Phone: +41 44 632 84 65
E-Mail: rahel.byland@sl.ethz.ch

 

Guidelines

Application Form

6.11.2017

Sehr geehrte Damen und Herren

Die Internationale Bodensee-Hochschule IBH ist der grösste hochschulartenübergreifende Verbund Europas. Sie fördert die Zusammenarbeit ihrer 30 Mitgliedshochschulen aus Deutschland, Österreich, Liechtenstein und der Schweiz, indem sie u.a. grenzüberschreitende Forschungs- und Entwicklungsprojekte zu relevanten Themen der Bodenseeregion fördert. Sie vernetzt Forschende und Mitarbeitende der Mitgliedshochschulen länder- und hochschulartenübergreifend und leistet gemeinsam mit Praxispartnern einen wesentlichen Beitrag zur Stärkung des Forschungs-, Wissens- und Bildungsraums Bodensee.

Die IBH  veranstaltet jährlich eine Tagung zu einem aktuellen Kommunikationsthema. In diesem Jahr steht „Cross Media“ im Mittelpunkt. Im Rahmen der Tagung geht es sowohl darum, zu zeigen, was sich hinter dem Schlagwort verbirgt, als auch konkrete Umsetzungen an Beispielen von Hochschulen, Medienunternehmen und Kultureinrichtungen vorzustellen. Um die Wirkung der eigenen Cross Media Aktivitäten erfassen zu können, wird darüber hinaus aufgezeigt, wie mit Social Media Monitoring, Social Networks und anderen Plattformen wertvolle User Insights für Marketing und Kommunikation generiert werden können. Matthias Fejes (TU Chemnitz), Tobias Köpplinger (Frankfurter Neue Presse), Chris Höfner (TEMPUS CORPORATE GmbH – Ein Unternehmen des ZEIT Verlags), Mike Schwede (Strategie- und Kommunikationsberater, Dozent für Social Media), Axel Renner (Bregenzer Festspiele) und Jürg Dinner (Universität Zürich) werden das Thema aus unterschiedlichen Blickwinkeln beleuchten und beispielhaft Umsetzungen aus Hochschulen und Unternehmen vorstellen. Die Veranstaltung findet am 6.11.2017 an der FH Vorarlberg statt. Weitere Informationen und das Anmeldeformular finden Sie hier.

Bitte leiten Sie diese Informationen an Interessierte Kolleginnen und Kollegen weiter. Wir freuen uns auch über eine Veröffentlichung in Ihren Medien.

Mit freundlichen Grüssen

Simone Strauf

Geschäftsstelle der Internationalen Bodensee-Hochschule
Postfach, Hauptstr. 90, CH-8280 Kreuzlingen 2
Tel.: +41-(0)71-6770522
Fax: +41-(0)71-6770521

www.bodenseehochschule.org

Die Internationale Bodensee-Hochschule ist ein Verbund von Universitäten und Hochschulen aus Deutschland, dem Fürstentum Liechtenstein, Österreich und der Schweiz.

In grenzüberschreitenden Kooperationen bietet er neue Studiengänge an,
unterstützt die Forschung und Entwicklung in Zusammenarbeit mit regionalen Unternehmen und verbessert das Aus- und Weiterbildungsangebot der Region nachhaltig.

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14.11.2017

Strategic Japanese-Swiss Science and Technology Programme: New Call

The Strategic Japanese-Swiss Science and Technology Programme (SJSSTP) is aimed at researchers in Switzerland who wish to address specific research questions together with partners in Japan. Joint Research Projects (JRPs) allow researchers in Switzerland to collaborate with a partner in Japan. The projects have a duration of max. three years and the SNSF will cover up to CHF 250'000.- for the Swiss partner. The project grants cover similar costs as national SNSF projects (equipment, research funds and salaries). The Japan Science and Technology Agency (JST) will cover the costs incurred by the Japanese partner. The call for proposals is open from 15 August to 14 November 2017 and is restricted to the following thematic area:
- Research on hydrogen as a renewable energy carrier
Applications have to be submitted to the SNSF (via the mySNF platform) and to JST. For more detailed information, please refer to the call document.
http://www.snf.ch/en/funding/programmes/bilateral-programmes/japan/Pages/default.aspx#Details

15.-17.11.2017

SVRSP Rousseau Lectures
15.-17. November 2017, Universität Zürich
Prof. John Mikhail (Georgetown University Law Center): "The Sense of Justice, Private Interest, and Public Duty in the Age of Trump"
Zweiteilige Vorlesung: 15. und 16. November 2017, jeweils 18 Uhr, Aula (KOL-G-201)
Seminar: 17. November 2017, 16 Uhr (auf Anmeldung)
Link: http://www.rwi.uzh.ch/de/lehreforschung/alphabetisch/mahlmann/veranstaltungen.html

Neues Stipendienprogramm "Pier 17 Science Studio" von swissnex San Francisco

Das "Pier 17 Science Studio" unterstützt aufstrebende Talente in der Wissenschaftskommunikation mit einem umfangreichen Netzwerk von Mentoren und Partnern. Doktorierende, Unternehmer und Fachleute aus der Kommunikation können Stipendienanträge für einen Aufenthalt von 1-3 Monaten bei swissnex San Francisco stellen. Die Fördermittel umfassen Reise- und Aufenthaltskosten, Coaching und die Teilnahme an Konferenzen. Im Rahmen dieses 2-jährigen Stipendienprogramms erhalten bis zu 4 Stipendiaten pro Jahr einen Zuschlag.
Die erste Anmeldefrist für den Winter 2017/18 läuft bis am 15. November 2017. Weiterführende Informationen finden Sie bitte auf der swissnex San Francisco Webseite: http://www.swissnexsanfrancisco.org/initiatives/pier-17-science-studio/   

LANGE NACHT DER KARRIERE
Nutzen Sie die einmalige Gelegenheit, sich in lockerer Atmosphäre über mögliche Berufsperspektiven zu informieren und Experten und Expertinnen aus der Arbeitswelt kennenzulernen. Alle Veranstaltungen sind kostenlos.
Mehr Informationen zur Langen Nacht der Karriere finden Sie hier.

The NCCR Chemical Biology is proud to announce the first Symposium on “Careers in Science, Academia and beyond” that will take place on November 29-30, in the Campus Biotech (Geneva). This event is open to all Master & PhD students as well as postdocs, in all science disciplines, from all Swiss universities.

This two-day Symposium welcomes all young scientists, struggling with these crucial questions: Am I heading in the right direction? What do I need to do next? Where to go? How to do it?
Participants will become more aware of the steps required for academic careers and the many other career opportunities beyond bench research.
We have invited 25 inspiring speakers from a range of employment sectors including academia, science administration, industry, entrepreneurship, education, communication or alternative paths.
The event will also provide ample time for networking.

Online registration

Deadline: November 10, 2017

The event is organized by the NCCR Chemical Biology and sponsored by the SNSF, the NCCR MSE, NCCR QSIT, NCCR Synapsy, NCCR RNA & Disease, NCCR Bio-Inspired material and NCCR Transcure.

Share & follow on social media: #CareersInScience & https://careersinscience.org/

29.1.-2.2.2018

National Dialogue & Peace Mediation Course

Dear Madam, dear Sir,

Today’s peace processes are highly complex, as currently seen in Syria, Yemen and South Sudan. Peace mediation and national dialogue are widely recognized as two relevant avenues for the peaceful settlement of conflicts.
Peace mediation processes are assisted negotiation processes, often with limited participation and a focus on questions of power-sharing. National dialogues, in contrast, aim to provide a space to discuss a broader range of issues relevant to the wider society, expand participation beyond political and military elites and rebuild relations among different actors. The two concepts are closely interlinked as national dialogues can be set up before, during or after peace mediation processes.
Would you like to learn from experts how to design and support effective mediation and national dialogue processes? In their jointly organized 5-day course, swisspeace and the Berghof Foundation offer you a unique hands-on training in dialogue and mediation skills.

Reflect on lessons drawn from previous cases, exchange experiences and become part of a community of practice! 

National Dialogue & Peace Mediation Course 29 January – 2 February 2018,
Basel (Switzerland)

Faculty:

Roxaneh Bazergan, Mediation Support Unit, UNDPA

Katia Papagianni, Centre for Humanitarian Dialogue

Dr. Oliver Wils, Berghof Foundation

Luxshi Vimalarajah, Berghof Foundation

Dr. Sara Hellmüller, swisspeace

Corinne von Burg, swisspeace

Please find attached the course flyer. For more information, click here. The deadline for the application is 30 November 2017.
Register for the course

Kind regards,

Corinne von Burg

swisspeace
Corinne von Burg

Program Officer, Mediation
Sonnenbergstrasse 17
P.O. Box, CH - 3001 Bern
Phone +41 (0)31 330 10 76
corinne.vonburg@swisspeace.ch
www.swisspeace.ch

 

February/March 2018

Pre-announcement: NCCR call in autumn 2017

In October/November 2017, the SNSF will launch the call for the 5th series of National Centres of Competence in Research (NCCR), which will be open to all disciplines. The submission deadline for outline proposals will be in February/March 2018, with research expected to start in early 2020. For more information please refer to: http://www.snf.ch/en/researchinFocus/newsroom/Pages/news-170901-pre-announcement-nccr-call-in-autumn-2017.aspx